300 zł dodatku dla sołtysów
Szanowni Państwo,
1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Świadczenie powyższe wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i będzie przysługiwało sołtysom i byłym sołtysom, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
- kończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
oraz - pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
Do czasu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również czas pełnienia tej funkcji przed wejściem w życie ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym Wójt Gminy Radziłów będzie na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się, wydana zostanie decyzja odmowna, ale osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać w siedzibie UG Radziłów w pokoju nr 6
w godzinach pracy urzędu.
Zaświadczenie oraz wniosek o wypłatę świadczenia wraz z oświadczeniem o niekaralności w związku z pełnieniem funkcji sołtysa składamy w placówce terenowej KRUS (od dnia 01.07.2023 r.).
Decyzję o przyznaniu świadczenia wydaje KRUS.
Druki do pobrania: