AktualnościOświataWażne

Fotorelacja z wycieczek do Warszawy zorganizowanych w dniach 9, 10 i 12 stycznia 2018 r. w ramach projektu pn. „Otwarci na kulturę”.

Za nami pierwsze działania zrealizowane przez Stowarzyszenie Samorządów Dorzecza Biebrzy w ramach projektu pn. „Otwarci na kulturę” sfinansowanego ze środków Fundacji PZU – wycieczki do Warszawy. Uczniowie wraz ze swoimi opiekunami w dniach: 9 stycznia 2018 r. (Szkoła Podstawowa w Szczuczynie i Szkoła Podstawowa w Wierzbowie), 10 stycznia 2018 r. (Szkoła Podstawowa w Rajgrodzie i Szkoła Podstawowa w Radziłowie) i 12 stycznia 2018 r. (Szkoła Podstawowa nr 1 w Grajewie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Grajewie i Szkoła Podstawowa nr 4 w Grajewie) odwiedzili Centrum Nauki Kopernik, brali udział w spektaklu „Mały Książę” w Teatrze Muzycznym Roma oraz zwiedzili Muzeum Narodowe. Program wycieczek zrealizowany został zgodnie z planem. Dziękujemy serdecznie wszystkim nauczycielom za ciepłe słowa i wzorową współpracę. Łącznie w wycieczkach udział wzięło 125 uczniów oraz 14 nauczycieli.

Każdy dzień wycieczek rozpoczynał się wizytą w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie – jednego z największych w Europie centrów nauki. Zaraz za bramkami zwiedzających witało najcięższe w Polsce, a może i na świecie aktywne „Wahadło Foucault” – urządzenie udowadniające ruch obrotowy Ziemi. I zaczęło się …. samodzielne poszukiwanie i eksperymentowanie … Mnóstwo, bo aż ok. 400 eksponatów znajdujących się na różnych wystawach w CNK wywierało ogromne wrażenie na zwiedzających. Najnowsza wystawa czasowa „Powietrze – więcej niż nic” skupiała wśród uczestników najwięcej uwagi. Wiało, ściskało, przyciągało, unosiło, dzięki 45 interaktywnym eksponatom można było odkryć i docenić właściwości powietrza, bez którego nie byłoby życia na Ziemi. Dodatkowo przeprowadzane przez pracowników centrum w Teatrze Robotycznym pokazy naukowe o aerodynamice zbliżały bardziej do poznania tej materii. Kolejna, inspirująca wystawa „Nowy Świat w Ruchu”, dzięki swym interaktywnym eksponatom wprowadzała uczestników w świat zjawisk fizycznych. Można tam było zobaczyć proste, a niekiedy urzekające eksponaty podzielone w grupy tematyczne: prąd i magnetyzm, fale i drgania, żyroskopy i moment bezwładności, płyny, maszyny proste, kosmos, zjawiska chaotyczne. Zwiedzając z kolei wystawę „Re: generacja” zwiedzający podążali tropem zagadek własnego umysłu. W tej galerii nauka wchodzi w krainę emocji. Korzystając z najnowszych odkryć psychologii, socjologii ale także neurobiologii i technologii prowadzi po świecie, którego motywem przewodnim jest człowiek i jego relacje z innymi. Niektórzy mogli nawet zlecić „Robotowi portreciście” wykonanie własnej podobizny. Można było także pomajsterkować. Przy stołach warsztatowych „Majsternii” samodzielnie podejmowało się wyzwania inżynieryjne, naukowe, logiczne, mając do dyspozycji przedmioty codziennego użytku. Po zakończonym zwiedzaniu na uczestników czekał obiad ze słodkim deserem.

Kolejną przygotowaną przez nas atrakcją był udział uczniów w spektaklu pt. „Mały Książę” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Pełną poezji i mądrych refleksji opowieść o przyjaźni, miłości i życiu mogliśmy zobaczyć w wykonaniu aktorów na Novej Scenie teatru. Całość wyreżyserował Cezary Domagała, doświadczony aktor i reżyser. Muzykę skomponował i objął kierownictwo muzyczne Tomasz Bajerski. Choreografię ułożyła Izabella Borkowska, kostiumy są dziełem Anny Waś, a scenografia – Malwiny Chabockiej. W spektaklu, jak to zwykle w Teatrze Muzycznym Roma, zagrali najlepsi z najlepszych. W obsadzie znaleźli się: Karol Kwiatkowski, Borys Wiciński i Conrad Douglas Petersen (wcielali się w rolę Małego Księcia), Daniel Salman i Cezary Domagała (wcielali się w rolę Pilota), Zuzanna Zazulin (Róża), Monika Bestecka (Lis), Karolina Łękawa (Żmija), Konrad Darocha (Krół/Pijak/Geograf), Wiktor Korzeniowski i Jacek Zawada (wcielali się w role: Bankier/Latarnik/Próżny). Mały Książe przypomina o tym, że „wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, tyle, że tylko nieliczni z nich jeszcze o tym pamiętają”. Zwraca też uwagę, że „[…] dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.” Uczniowie byli zachwyceni przedstawieniem. Ranga teatru, wspaniali aktorzy, ciekawa i rozbudzająca wyobraźnię scenografia a także pięknie śpiewane piosenki – to wszystko sprawiło, że musical „Mały Książę” był pięknym, barwnym, wzruszającym, a miejscami zabawnym przedstawieniem skutecznie rozbudzającym wyobraźnię wśród dzieci, jak i dorosłych. Musical pozostanie wszystkim głęboko w pamięci.

Ostatnim punktem programu było zwiedzanie Muzeum Narodowego w Warszawie. Uczniowie podczas przeprowadzonej lekcji przez pracownika Muzeum mogli oglądać i interpretować różne dzieła. Tematem zajęć były „Muzealne przeboje” – wybrane galerie i najciekawsze zabytki. Zwiedzaliśmy m.in. Galerie Sztuki XIX, XX i XXI Wieku, Galerię Sztuki Dawnej, Galerię Faras oraz Galerię Sztuki Średniowiecznej. Uczestnicy dłuższej interpretacji poświęcili kilku najciekawszym dziełom. Należały do nich: „Tryptyk Jerozolimski” (ok. 1497-1500), obraz „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego (1773) Bernardo Bellotto zw. Canaletto, Zespół naczyń z „Serwisu Łabędziego” (1737-1741) Johanna Joachima Kaendlera, obrazy abstrakcyjne „E10” i „E19” (1966) Wojciecha Fangora, malowidło „Matka Boska z Dzieciątkiem” (XII wiek) pochodzące w katedry Faras w Sudanie, „Portret Katarzyny z Lubomirskich Ostrogskiej” (1597) autorstwa nieznanego malarza polskiego, obraz „Dziwny ogród” (1902-1903) Józefa Mehoffera, czy też „Kolejka trwa” (1956) autorstwa Andrzeja Wróblewskiego. „Wisienką na torcie” dla oczu i ducha zwiedzających był przepiękny obraz Jana Matejko „Bitwa pod Grunwaldem” – najbardziej znane polskie dzieło historyczne. Malarz przy jego tworzeniu korzystał z „Roczników” Jana Długosza. Dzieło o wymiarach 426 cm x 987 cm autor wykonywał prawie 6 lat, używał płótna i farb olejnych, swe prace skończył w 1878 r. Obraz przedstawia punkt zwrotny w zmaganiach wojennych wojsk polskich i litewskich z zakonem krzyżackim, które miały miejsce 15 lipca 1410 roku na polach Grunwaldu, Stębarku i Łodwigowa. Został wykonany w czasach trudnych dla Polski. W latach, gdy tworzył Matejko nasza ojczyzna zniknęła z map świata, a wszelkie próby odzyskania suwerenności były wówczas krwawo tłumione przez naszych zaborców. „Bitwa pod Grunwaldem” miała podtrzymywać uczucia patriotyczne i wzbudzać chęć ponownego odegrania swej roli i pokonania ówczesnego zaborcy. Uczniowie bezbłędnie interpretowali symbolikę obrazu i prawidłowo wskazywali na postaci w nim zawarte.

Bezpieczną podróż zapewniła nam firma Usługi Turystyczne i Przewozowe MAG-BUS Grzegorz Zorczykowski.

Wszystkim osobom i instytucjom zaangażowanym w organizację naszych wyjazdów serdecznie dziękujemy!

A przed nami kolejne wyzwania – warsztaty kulturalne. Widzimy się tuż po feriach 🙂


Fotorelacja z 9 stycznia 2018 r.
Szkoła Podstawowa w Szczuczynie i Szkoła Podstawowa w Wierzbowie
1_1
 
1_2
 
1_3
 
1_4
 
1_5
 
1_6
 
1_7
 
1_8
 
1_9
 
1_10
 
1_11
 
1_12
 
1_13
 
1_14
 
1_15
 
1_16


Fotorelacja z 10 stycznia 2018 r.
Szkoła Podstawowa w Rajgrodzie i Szkoła Podstawowa w Radziłowie
2_1
 
2_2
 
2_3
 
2_4
 
2_5
 
2_6
 
2_7
 
2_8
 
2_9
 
2_10
 
2_11
 
2_12
 
2_13
 
2_14
 
2222


Fotorelacja z 12.01.2018 r.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Grajewie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Grajewie i Szkoła Podstawowa nr 4 w Grajewie
3_1
 
3_2
 
3_3
 
3_4
 
3_5
 
3_6
 
3_7
 
3_8
 
3_9
 
3_10
 
3_11
 
3_12
 
3_13
 
3_14
Projekt pn. „Otwarci na kulturę” sfinansowano ze środków Fundacji PZU.
3_16

Skip to content